Kies een kaart en klik er op om verder te gaan.
Schilderijen vanuit licht, kleur en duisternis
Mildred de Bock
Op het Rudolf Steiner College in Rotterdam werkte ik als docent textiele werkvormen. Vanuit mijn liefde voor kleur en textiel ben ik schilderijen van wol gaan maken, gebruik makend van de vilttechnieken. Door verschillende lagen gekleurde wol over elkaar te leggen roept dit de transparantie op van de sluiertechniek, waarbij de warme kwaliteit van de wol en de textuur van het materiaal de schilderijen een heel eigen uitdrukking geven.
De ontmoeting met schilderes Rösli Rienks opende voor mij vensters, waardoor ik inzicht verkreeg in het ontstaan van de kleur vanuit de beweging van licht en duisternis. Jarenlang volgde ik schilderlessen bij haar.
De schilderes Liane Collot d’Herbois heeft in de verbinding met Rudolf Steiner en Ita Wegman ideeën ontwikkeld over het ontstaan van de kleurenwereld. Op haar zoektocht naar gezichtspunten om praktisch vorm te geven aan de wetmatigheden van de beweging van licht, kleur en duisternis ontwikkelde ze de sluiertechniek.
Ik werk met waterverf gebruik makend van deze sluiertechniek. De sluiertechniek is het aanbrengen van verschillende lagen waterverf over elkaar heen, waarbij de wetmatigheden van het licht, kleur en duisternis in hun bewegingen zichtbaar gemaakt kunnen worden.
Deze gezichtspunten en de praktische uitvoering vormen een bron van inspiratie voor mij.
Met schilderlerares Neeltje Prior Bollen heb ik in Nieuw-Zeeland veel uitwisseling gehad over licht, kleur en duisternis. De aanwijzingen, die Liane Collot d’Herbois gegeven heeft over licht-duisternis oefeningen met houtskool, hebben Neeltje en ik uitgewerkt in het boek ‘Anthroposophic Art Therapy: twelve charcoal exersises’.
Ook geef ik les in de sluiertechniek en het houtskoolwerk.
© Mildred de Bock / AntroVista